Саме мовна гра на уроках мови та літератури виконує важливу роль у розвитку пізнавальної активності школярів та підвищенні рівня культури усного і писемного мовлення та мови учнів. Завдання і вправи цікавої мови, особливо словникові та стилістичні, як правило, пов'язані з глибоким аналізом слів і словосполучень. Це привчає учнів заглиблюватисяв зміст і будову слів і речень, вдумливо і критично сприймати і вживати їх. Це поліпшує культуру писемного і усного мовлення, породжує навчички самостійно аналізувати мовні факти, сприймати в усній повноті думки й почуття, що передаються відповідними мовними засобами.
Вправи з цікавої граматики вдосконалюють логічне мислення, виховують кмітливість, допитливість, ініціативу, наполегливість. Мовні явища необхідно вивчати у взаємозв'язку, бо взаємозв'язок є основою розвитку культури усного і писемного мовлення учнів, поваги до рідного слова.
В. Сухомлинський писав: "Любов до Батьківщини неможлива без любові до рідного слова. Тільки той може осягти своїм розумом і серцем красу, велич і могутність Батьківщини, хто збагнув відтінки і пахощі рідного слова, хто дорожить ним, як честю рідної матері, як колискою, як добрим ім'ям своєї родини".
Активність учнів на уроках мови може бути високою в тому разі, коли їхня діяльність не зводиться до самого лише слухання вчителя, звичайного відтворення вивченого, а включає спостереження над фактами мови, їх осмислення і зіставлення, застосування їх знань на практиці, завдяки чому учень, стає активним учасником пошуку, а не пасивним об'єктом навчання.
Гра, коли вона цілеспрямовано, завжди розвиває впевненість у користуванні знаннями граматики. А це, без сумніву, важливо. Підготовка до уроку цікавої мови відбуваєься за кілька днів, для учнів з високим та достатнім рівнем знань дається попереднє завдання дібрати кілька цікавих прикладів з певної теми граматики чи придумати власну гру з вивченої теми. Наприклад, у шостому класі, коли вивчено такі частини мови, як іменник, прикметник, частина уроку відводиться на узагальнення й повторення одержаних знань, а потім оголошується урок-гра.
Гра - це не забава, а серйозна розумова праця. Під час гри учні одержують знання, виховуються, витрачають сили, але не втомлюються. Гра потребує від учнів винахідливості, працьовитості, вміння долати перешкоди.
За словами А. С. Макаренка, гра в житті дитини "має те саме значення, яке в дорослого має діяльність, робота, служба... Яка дитина в грі, такою вона буде і в роботі, коли виросте".
Мовна ж гра впливає на розвиток спостережливості, уяви, емоцій, виховує любов до образного слова.
Щоб охопити грою більшу кількість учнів, спочатку вводимо в неї легкі завдання, а потім вже важчі, які потребують більших зусиль і творчого підходу. Ігри добре стимулюють і заохочують учнів до самостійної роботи. Обо'язково ігри урізноманітнюємо, бо одноманітність набридає дітям. чим старші діти, им ігри складніші.
Багаті на мудре, дотепне слово, на вигадку, загадки виконують історико-пізнавальну і виховну функції. Це чудове джерело для розвитку кмітливості, тямущості уважності, засіб збагнення художньої уяви, формування естетичних смаків. З метою розвитку в учнів мислення та мовлення, уміння зіставляти, бачити в буденному незвичайне часто використовую на уроках мови гарні загадки.
Питиння
Що в хаті напохваті?(Клямка)
Що плаче, а сліз немає?(Скрипка)
Хто на собі свій будинок носить?(Равлик)
Вислів, що вимагає відгадки.
Синє море хитається, білий заєць купається. (борошно у ситі)
Чорна корова всіх поборола.(Ніч)
Ціле оповідання
Їхала пані вночі,
Загубила ключі,
Місяць ішов,
Ключики знайшов.
Сонце встало -
Ключики украло,
До себе сховало. (Роса)
Розмова
- Стукотні, гуркотні, куди йдете?
- Смалене, палене нащо вам те? (Відра і горщики)
Літературна гра
Доповни вірш словами.
Ходить ... (осінь) по покосах, в золото фарбує ліс,
І горять шовкові ... (коси) у зажурених ... (беріз).
Пада, в'яне ... (лист) багряний, золотиться сіножать.
Клен в сорочці ... (вишиваній) вийшов літо ... (проводжать).
Творча робота над прислів'ями, приказками
Вересень пахне яблуками, спитає, чи вдягнений та взутий.
Жовтень ходить по краю та виганяє птахів з гаю.
Серпень страву готує, а вересень до столу подає.
Листопад - не лютий, проте а жовтень капустоб