пʼятницю, 15 жовтня 2021 р.

Давня література

Тестування

1 рівень 

1 Що означає слово "літопис?"

2 Які літописи ви знаєте?

3 Які проблеми розкриваються в "Козацьких літописах?"

2 рівень 

4 До кого звертається Мазепа у своїй прокламації?

а) до народу;

б) козацької старшини;

в) росіян

5 Літопис Самовидця описує події:

а) 1648-1702 роки, де автор критикує Хмельницького;

б) 1648-1654 роки, де автор ідеалізує Хмельницького;

в) 1648-1700 роки, де критикує козацтво;

6  Літопис Самійла Величка скаладається з:

а) 3 частин, в яких критикує розбрат козацької старшини;

б) 4 частин, де автор ідеалізує Хмельницького та критикує козацьку старшину;

в) 3 частин, в яких ідеалізує Хмельницького;

3 рівень

7 Яким повинен бути народ, за висловом Мазепи?

а) який дбає про свою волю;

б) який дбає про свою користь та попереджує небезпеку;

в) який дбає про незалежність;

8 Що мав на увазі Мазепа, коли говорив у своїй прокламації про "Дві пріви?"

а) Польщу;

б) Москву та Варшаву;

в) Росію та Німеччину;

9 Чому в "Літописі Самовидця" більше критики, ніж у "Літописі Самійла Величка?"

а) бо автор анонімний;

б) автор патріот;

в) автору замовили твір саме в такому вигляді;

4 рівень

10 Які наслідки можливі для України після об'єднання зі Швецією?

11 .Як відреагував Цар Російський на зраду Мазепи?











суботу, 18 вересня 2021 р.

Види диктантів, які використовую у своїй роботі

  1. Антонімічний
  2. Важкі орфограми
  3. Взаємодиктант
  4. Вибірковий
  5. Гарний (прикметниковий)
  6. "Грамотійко"
  7. Дієлівний
  8. Естафета
  9. Журналістський 

"Гра - це іскра, що засвічує вогник допитливості" В. Сухомлинський

Саме мовна гра на уроках мови та літератури виконує важливу роль у розвитку пізнавальної активності школярів та підвищенні рівня культури усного і писемного мовлення та мови учнів. Завдання і вправи цікавої мови, особливо словникові та стилістичні, як правило, пов'язані з глибоким аналізом слів і словосполучень. Це привчає  учнів заглиблюватисяв зміст і будову слів і речень, вдумливо і критично сприймати і вживати їх. Це поліпшує  культуру писемного і усного мовлення, породжує навчички самостійно аналізувати мовні факти, сприймати в усній повноті думки й почуття, що передаються відповідними мовними засобами.

Вправи з цікавої граматики вдосконалюють логічне мислення, виховують кмітливість, допитливість, ініціативу, наполегливість. Мовні явища необхідно вивчати у взаємозв'язку, бо взаємозв'язок є основою розвитку культури усного і писемного мовлення учнів, поваги до рідного слова.

В. Сухомлинський писав: "Любов до Батьківщини неможлива без любові до рідного слова. Тільки той може осягти своїм розумом і серцем красу, велич і могутність Батьківщини, хто збагнув відтінки і пахощі рідного слова, хто дорожить ним, як честю рідної матері, як колискою, як добрим ім'ям своєї родини".

Активність учнів на уроках мови може бути високою в тому разі, коли їхня діяльність не зводиться до самого лише слухання вчителя, звичайного відтворення вивченого, а включає спостереження над фактами мови, їх осмислення і зіставлення, застосування їх знань на практиці, завдяки чому учень, стає активним учасником пошуку, а не пасивним об'єктом навчання.


Гра, коли вона цілеспрямовано, завжди розвиває впевненість у користуванні знаннями граматики. А це, без сумніву, важливо. Підготовка до уроку цікавої мови відбуваєься за кілька днів, для учнів з високим та достатнім рівнем знань дається попереднє завдання дібрати кілька цікавих прикладів з певної теми граматики чи придумати власну гру з вивченої теми. Наприклад, у шостому класі, коли вивчено такі частини мови, як іменник, прикметник, частина уроку відводиться на узагальнення й повторення одержаних знань, а потім оголошується урок-гра.

Гра - це не забава, а серйозна розумова праця. Під час гри учні одержують знання, виховуються, витрачають сили, але не втомлюються. Гра потребує від учнів винахідливості, працьовитості, вміння долати перешкоди.

За словами А. С. Макаренка, гра в житті дитини "має те саме значення, яке в дорослого має діяльність, робота, служба... Яка дитина в грі, такою вона буде і в роботі, коли виросте".

Мовна ж гра впливає на розвиток спостережливості, уяви, емоцій, виховує любов до образного слова.

Щоб охопити грою більшу кількість учнів, спочатку вводимо в неї легкі завдання, а потім вже важчі, які потребують більших зусиль і творчого підходу. Ігри добре стимулюють і заохочують учнів до самостійної роботи. Обо'язково ігри урізноманітнюємо, бо одноманітність набридає дітям. чим старші діти, им ігри складніші.

Багаті на мудре, дотепне слово, на вигадку, загадки виконують історико-пізнавальну і виховну функції. Це чудове джерело для розвитку кмітливості, тямущості уважності, засіб збагнення художньої уяви, формування естетичних смаків. З метою розвитку в учнів мислення та мовлення, уміння зіставляти, бачити в буденному незвичайне часто використовую на уроках мови гарні загадки.

Питиння
Що в хаті напохваті?(Клямка)
Що плаче, а сліз немає?(Скрипка)
Хто на собі свій будинок носить?(Равлик)

Вислів, що вимагає відгадки.
Синє море хитається, білий заєць купається. (борошно у ситі)
Чорна корова всіх поборола.(Ніч)

Ціле оповідання
   Їхала пані вночі,
   Загубила ключі,
   Місяць ішов,
   Ключики знайшов.
   Сонце встало -
   Ключики украло,
   До себе сховало. (Роса)

Розмова
- Стукотні, гуркотні, куди йдете?
- Смалене, палене нащо вам те? (Відра і горщики)

Літературна гра
Доповни вірш словами.

Ходить ... (осінь) по покосах, в золото фарбує ліс,
І горять шовкові ... (коси) у зажурених ... (беріз).
Пада, в'яне ... (лист) багряний, золотиться сіножать.
Клен в сорочці ... (вишиваній) вийшов літо ... (проводжать).

Творча робота над прислів'ями, приказками

Вересень пахне яблуками,          спитає, чи вдягнений та взутий.     

Жовтень ходить по краю             та виганяє птахів з гаю.

Серпень страву готує, а               вересень до столу подає.

Листопад - не лютий, проте        а жовтень капустоб

 

пʼятницю, 10 вересня 2021 р.

Методичні матеріали 9 клас. Українська література

ЩАСТЯ,ДЕ ТИ ЖИВЕШ?

Урок за творчістю Г.Сковороди 

Щасливий той,

хто мав змогу знайти 

щасливе життя .

Але щасливий той,

хто вміє ним користуватись

Г.Сковорода

РОДИНА

Мати-Пелагея Сковорода.

Батько-Сава Сковорода.

Родина належала до малоземельних,незаможних козаків 

СКОВОРОДА І МУЗИКА

Григорій від природи мав чудовий голос і музичний хист .Вправно грав на сопілці,флейті,скрипці,гуслях,лірі,бандурі.Був солістом у церковному хорі.Одержав звання,регента.У Петербурзі написав кілька церковних пісень і світських романсів 

ТВОРЧІСТЬ 

1. Збірка поезій "Сад божественних пісень"

2."Байки Харківські "

3.Філософські твори 

4.Афоризми 

ОСВІТА 

-Початкову освіту здобув у місцевого дяка 

-навчався у Чорнуській церковнопарафіяльній школі 

-з 1738 р. навчався в Києво-Могилянській академії

- У Петербурзі,перебуваючи при дворі,займається самоосвітою 

ПРАЦЯ 

- З 1753 р. почав викладати поетику в Переяславському колегіуму 

- у 1754 р. став домашнім учителем сина поміщика Степана Томари в с.Коврай
на Переяславщині

- 1759-1764 рр.- викладає поетику,синтаксис і грецьку мову в Харківському університету 

- з 1769 р.-останні 25 років- мандрівний учитель 

"наш красний цвіт"               "Зовні мене не шукай- не відшукаєш "              "ясний світ"


    "ти мати і дім"                                        Щастя                             "Ласощ його-се гортан,очі голубі 

Головоломку читати слід через певний інтервал 



ЩАСТЯ В РОЗУМІННІ СКОВОРОДИ

-Це життя в красі і гармонії.

-В "сродній "праці",яка приносить радість.

-В соціальній і національній волі 








Методичні матеріали 9 клас. Українська мова

Методичні матеріали 7 клас. Українська література

Методичні матеріали 7 клас. Українська мова

вівторок, 27 жовтня 2020 р.

Давня література

Тестування 1 рівень  1 Що означає слово "літопис?" 2 Які літописи ви знаєте? 3 Які проблеми розкриваються в "Козацьких літопи...